Analysera din hemsida

Ute på nätet så är konkurrensen hård och faktum är att det spelar nästan ingen roll vad din hemsida har för syfte, det finns garanterat många fler med samma syfte. Alla behöver inte vara konkurrenter för det men några av dem kommer garanterat vara det.Oavsett varför du har skapat din hemsida så är ju själva grundidén att du vill att folk ska gå in på den. Det är där analysmetoderna kommer in och desto mer din hemsida betyder desto viktigare är det att du analyserar den och att du gör det med rätt metoder. Vad är då metoderna och vad kan dessa analyser betyda? Detta ska vi gå igenom i denna artikel.

Analysera din hemsida

Google är ett återkommande namn

 

Att Google är ett stort namn på webben idag råder det inget tvivel om. Själva anledningen till att man analyserar sin hemsida är för att få reda på hur den presterar. Ett del i analyseringen är Google Analytics som på många sätt är ett underskattat verktyg. Många använder detta verktyg för att ha koll på hemsidans trafik men inte mer än så. Men detta verktyg kan användas på många fler sätt om man bara lär sig att hantera det. Google Analytics innehåller flera olika saker som kommer få dig att lära känna dina besökare på djupet. Det mest basala är att man kan se deras flöde och där kan man egentligen inte se något som kan förbättra ens egen hemsida. Däremot när man kommer till det som kallas för flerkanalstrattar så kommer man behöva lägga ner lite tid. Det är ett mycket kraftfullt verktyg där man ser hur de som väljer att besöka din hemsida gör det. Det kan nämligen vara en lång process vilket har ett komplicerat händelseförlopp. Det kan exempelvis se ut som så att besökaren hör talas om er på Facebook och kanske väljer att kommentera något inlägg angående hemsidan men inte besöker hemsidan förens 12 dagar senare. Det kan också vara så att besökaren har tittat in på ens sida på Facebook men först gått in på hemsidan efter två veckor. Om man analyserar vilka vägar besökaren tog innan den valde att gå in på hemsidan kan man bättre prioritera de rätta kanalerna.

Google är ett återkommande namn

 

Hojtar och Heatmap

 

Hojtar ingår in Google Analytics men för att använda verktyget så får man betala en slant. Driver man en webbutik är det dock värt det. Med verktyget ser man hur besökaren rört musen och utifrån det kan man genom analysering få reda på vad besökaren stör sig på, vad den upplever som förvirrande eller vad den missförstår. Många som använder detta verktyg kommer att ändra kontrast och storlekar på hemsidan som en följd av analyseringen. Verktyget Heatmap ser till att du ser var besökaren scrollar och klickar. Analyserar du detta rätt kommer du få reda på varför vissa besökare väljer att lämna hemsidan. Det kan resultera i mindre text, andra bilder eller andra knappar. Summa summarum så kan man få ut mycket från enbart Google Analytics men självklart finns det andra verktyg att använda. Några exempel är Crazy Egg, Marketing Grader och BrowserStack. Några kostar, några är gratis och några är gratis under en viss tid. Oavsett vilket program du väljer så kommer du få data vilket kommer göra att du kan förbättra din hemsida och göra den mer attraktiv. För alla är det inte så enkelt att ta in all data och analysera den. Känner du att du behöver hjälp med just analysen av den data du fått så finns det webbyråer som mer än gärna hjälper till med det. Kan du inte analysera det själv får du dock vara beredd på att betala för att få det analyserat. I de allra flesta fall är det dock värt det!