Att lyckas med Adwords

Vill du synas bättre och tydligare på Google i hopp om att få fler kunder eller öka din trafik för ett högre betyg och därmed högre ranking på Google? Stämmer detta in på ditt företag så är sökmotorannonsering via Google adwords en bra lösning för dig.

Ute på marknaden är det stor konkurrens om kunderna och det finns alltid fler företag som sysslar med det man själv gör, vilket medför att man måste satsa hårt på att hamna i potentiella kunders blickfång.

Adwords är ett annonsverktyg på Google som låter dig köpa plats i annons-sökrutan. Enkelt förklarat handlar det om att rikta in sig på den målgruppen (befintlig och/eller önskad) man är ute efter, i den regionen man befinner sig i, så att man når ut till potentiella kunder där man befinner sig. Detta är relativt billigt att göra, om det görs på rätt sätt. Man betalar en fast summa per sökord som man valt ut, och därefter betalar man extra varje gång en besökare trycker på ens sida via annonseringen, vilket även gör att man vet exakt hur många som klickar på en annons, och därmed vet man om sökorden man valt är tillräckligt bra eller inte. För att lyckas med Adwords behöver man därför vara noggrann med vilka sökord man väljer ut till sin hemsida, att de verkligen är relevanta för vad man erbjuder och ger besökare vad de förväntat sig.

Rätt inställning är A och O

Det är också viktigt att sökorden kopplas direkt till landningssidor. De är de sidorna där produkten eller tjänsten finns på hemsidan, så att inte den eventuella kunden kommer till förstasidan och behöver leta runt själv. Sådant kan innebära att besökaren snabbt klickar sig ur sidan och tar sig vidare till nästa företag som erbjuder liknande varor eller tjänster som du erbjuder.

Alltså behöver t.ex. ordet “nya hörlurar” genera att besökaren direkt kommer in på den del av hemsidan där nya hörlurar faktiskt finns.

Eftersom alla klick genererar statistik är det lätt att se om ens sökord gynnar en eller inte. Med tiden kan man ändra sökorden så att det genererar bättre resultat. För att lyckas bättre, förnya och förbättra både sökord och landningssidor vart efter.

För att nå framgång med Adwords behöver man läsa på ordentligt för att förstå hur det verkligen fungerar, så att man inte använder pengar i onödan.

Det kan vara en god idé att låta en expert starta upp Adwords för ditt företag medans du sätter dig in i systemet.

Med bra sökord kan man se till att ens annons kommer upp bara för de besökarna som bor i det geografiska området där du befinner dig i, och därmed inte “slösa” pengar på besökaren som inte fysiskt kan komma till dig.

Du kan därför välja ett sökord med din plats, t.ex. “Fönsterputs Orsa”.

Det gäller att specificera sökorden så bra som möjligt, så att det besökaren letar efter verkligen är relevant med det som du erbjuder.

Satsa på Google Adwords för att öka försäljning och framgång.