I denna artikel redogörs Google Analytics för dig som är intresserad av detta fantastiska verktyg. Du kanske undrar: vad är Google Analytics? Och vad kan jag göra med Google Analytics? Om du har undersökt spårningsdata på din webbplats har du antagligen hört talas om Google Analytics.

Men vad gör Google Analytics exakt? Google Analytics är en gratis tjänst som tillhandahålls av Google som ger dig information om hur användare nyttjar din webbplats. Med Google Analytics kan du får information och hur mycket du tjänar på det du investerat i digital marknadsföring. Du kan söka och sortera dina besökare med dussintals “dimensioner” som var de kom ifrån, vilken webbläsare de använder osv. Och med “metrisk” som vilken sida de klickade på och vilken form de skickade in.

Integration

Du kan sömlöst integrera Google-produkter som ditt annonskonto och sökkonsol. Du kan också använda spårningskoder för att tagga och spåra all reklam, social, PR-kampanj eller vilken kampanj som helst på vilken plattform / webbplats som helst. Allt du behöver göra är att installera en liten mängd “spårningskod” på varje sida på din webbplats.

Installation av skriptet varierar beroende på din webbplats programvara. Om du använder självhostad WordPress klistrar du bara in det i tematrubriken eller använder ett plugin. Om du använder en specialbyggare som Wix, Squarespace, Google Sites, GoDaddy, Weebly, Jimdo eller Sitebuilder – använder du det inbyggda inbäddningsalternativet. Inte alla anpassningsalternativ kommer att vara tillgängliga för alla plattformar (exempel w / Wix och w / Squarespace).

Hur spårar Google Analytics data?

Google Analytics spårar all information genom en unik spårningskod som du installerar på varje sida på din webbplats. Den här koden är ett litet utdrag av Javascript, eller ett kodspråk, som körs i tittarnas webbläsare när de besöker dessa sidor. Javascript-koden fungerar med en större JavaScript-fil på Google-servern för att samla information om användarens aktivitet på webbplatsen. Varje gång de besöker webbplatsen spårar koden information om deras besök. Koden ställer också in en cookie på varje besökares dator, som tillhandahåller anonym information för att skapa användar-ID:n.

För att få mer djupgående information kan du använda UTM-parametrar. Det här är taggar som du lägger till i slutet av din URL för att ge Google Analytics mer information om dina länkar, till exempel vilken kampanj ditt innehåll kommer från och vilken social kanal som får mest inkomst.

Vad mäter Google Analytics?

Byggstenarna i Google Analytics-rapporter är dimensioner och mätvärden. Dimensioner är attributen för dina data, till exempel staden där trafiken kommer från, den sida du mäter eller den sociala mediekanalen du utvärderar. Metrics är de kvantitativa mätningarna för dessa dimensioner. Om du till exempel tittar på hur dina annonser presterar i Paris (dimensionen) skulle de 2 000 betalda sessionerna du har spelat in vara din metrisk.

Vad kan du göra med Google Analytics?

Kort sagt hjälper Google Analytics dig att fatta beslut baserat på data. Du kan motivera att spendera mer på din annonsering, upptäcka var du ska annonsera och till och med bestämma vilka typer av innehåll du behöver lägga ut där. Det var kort om verktyget för denna gång.