Trender inom webbdesign

Hemsidorna blir fler och fler, samtidigt som besökarnas koncentrationstid minskar. När besökaren kikar in, som genom ett skyltfönster, gäller det att snabbt kommunicera företagets budskap och utstråla en känsla som överraskar, underhåller och behåller besökaren.

Det blir allt viktigare att vara effektiv och strukturera upp hemsidans innehåll med en kreativ layout som framhäver företagets professionalitet och skapar en engagerande bild av verksamheten och de produkter eller tjänster som erbjuds.

Men hur gör man en lättanvänd hemsida med tydlig information, som samtidigt är snygg, spännande och engagerar besökaren?

Genom att bryta mot tidigare oskrivna regler när det gäller webbdesign väcker hemsidorna 2018 besökarnas nyfikenhet och intresse med ovanliga typsnitt i starka färger mot pastellfärgade eller vita bakgrunder. Trenden går mot oregelbundna layouter med fokus på ultrasnabb kommunikation med besökaren.

Optimalt är att besökaren, utan att skrolla, direkt ska kunna uppfatta företagets logotyp, firmanamn och sysselsättning för att minuten efter klicka sig vidare för att agera. Det ska både vara lätt att hitta information och att köpa produkter eller tjänster.

One-pagers

Långsamt laddande one page-sidor med tunga högupplösta bilder i sliders är ersatta med multi page-sidor som styr besökaren vidare på ett pedagogiskt och tydligt sätt till olika undersidor. Undersidorna är också bra för sökmotoroptimering (SEO) i och med att det skapar fler titlar och sökord.

Både för SEO och för användarvänlighet är det viktigt att mobilanpassa hemsidan och skaffa SSL-certifikat, vilket garanterar sidans säkerhet och ger en https-adress. Google prioriterar säkra sidor som är mobilanpassade.

Trenden inom webbdesign under 2018 är avskalad och stilren med enhetlig typografi. Starka färger och unika mönster ger liv och djup. För att öka läsbarheten och lyfta fram det viktigaste finns stora tomma ytor runt texterna och bilderna. Man experimenterar och leker med asymmetri, mjuka linjer och rundade former i en oregelbunden layout där objekt överlappar varandra likt ett trendigt magasin.

Färgstarka knappar sitter fast vid sidan eller längst nere på skärmen, vilket gör att de är lättillgängliga och tar liten plats.

Enkla animationer och personliga illustrationer i varumärkets stil tydliggör abstrakta begrepp och vektorgrafi, uppbyggd av banor istället för pixlar, utklassar tunga PNG, GIF och JPG-bilder. Trots att vektorgrafik är oerhört skalbart behålls bildkvaliteten och man slipper långa uppladdningar.

Cinemagrafi, där en del av en stillbild är animerad, aktiveras exempelvis när man håller musen över och skapar en illusion av film.

För att besökaren ska få en tydlig bekräftelse på ett klick används mikrointeraktioner, vilket även ger en känsla av delaktighet. Det finns många funktioner att välja och vraka mellan. Virtual reality ger närvarokänsla, 3D-modeller visar upp nya produkter och lokaler. Tester, tävlingar, omröstningar, formulär, gilla-knappar och chattfunktioner låter besökaren interagera och ge feedback.

Podradio, bloggar, live-streamade event och filmer där chefen berättar personligt om storyn bakom företaget, personalen och produkterna förstärker varumärket, medan 6-sekunders reklamfilmer ger supersnabb information.

Många konsumenter är väldigt medvetna och jämför olika företag med varandra. Därför är det bra att inspirerande personer som stöder verksamheten berättar om sina upplevelser av företaget.

Det viktigaste innan man väljer webbdesign är att bestämma syftet med sidan och vilket budskap man vill att besökaren ska nås av. Man bör också göra en målgruppsanalys och sedan är det bara att välja de färger, typsnitt, kommunikationssätt och den layout som representerar företagets budskap bäst.