Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

I den digitala världen finns det en uppsjö av olika specialister med olika expertområden som kan tyckas mycket nischade. Det är inte så enkelt att skilja de olika specialistområden åt då de jobbar mot samma mål och till synes liknande uppgifter. Förhoppningsvis ska begreppen redas ut här och skillnaden mellan SEM och SEO bli mer tydliggjorda.

Vad står SEO för? Sök Engine Optimization, vilket på svenska betyder Sökmotoroptimering. Vad innebär det? När man jobbar som och med SEO är målet och den främsta uppgiften att få sin webbplats så högt upp på sökmotorns lista som man kan när någon söker där, genom att optimera sin webbplats.

Man vill gärna synas på förstasidan, så att fler och fler klickar in på webbplatsen.

De som jobbar som SEO är experter på marknadsföring, webbutveckling och sökmotorannonsering.  SEO arbetar också med att försöka få länkningar från andra sidor till sin egna webbplats och bland annat på det sättet få bra betyg av Google.

Google har en checklista över krav som man behöver uppfylla för att komma högt upp. Kraven förändras dock med tiden eftersom även Google utvecklar sig själva.

Så man måste hänga med i trenderna, och detta är vad de som jobbar med SEO är bäst på.

Vad står då SEM för?

Sök Engine Marketing, vilket på svenska betyder Sökmotormarknadsföring.

Vad innebär det? När man jobbar som och med SEM har man det övergripande ansvaret för att marknadsföra sin webbplats på nätet och hos sökmotorerna, så att man även på detta sätt hamnar högt upp på sökmotorns resultatlista.

Inom SEM arbetar man även med att utveckla och förbättra de sponsrade länkar man har. Alla sponsrade länkar syns runt omkring sökresultaten, och man får därmed en genast mycket bättre plats att synas på, vilken förhoppningsvis genererar ökad trafik, intresse och i förlängningen även ökad försäljning.

SEM jobbar med, och har det övergripande ansvaret att planera och ta fram strategier för hur man ska optimera och hela tiden förnya sin marknadsföring för att hålla kvar sin plats hos sökmotorer. Och här skiljer sig yrkeskategorin från SEO, som endast har hand om det vi tidigare nämnt, marknadsföring, länkning och så vidare.

De som jobbar med och som SEM har också ansvar för att vara delaktiga i att utveckla de digitala verktyg man använder för optimering. Man ska fortbilda sina kollegor och hålla koll på trender (t.ex. sökord trender) och göra uppföljningar kring utveckling. Att hela tiden utveckla sin webbplatsrankning är mycket viktigt för många företags överlevnad. SEO jobbar mer med optimering av webbplatserna och ser till att sökorden som folk skriver in också kommer att länka dem direkt in på den sida av webbplatsen som har innehåll relaterat med sökordet, s.k. landningssida. Allt för att underlätta för kunder och för nya intresserade kunder. Allt ska gå lätt och snabbt att hitta ute på sajterna idag.

Det finns alltså en del arbetsuppgifter som skiljer SEO och SEM åt, även om det är ganska lika i sina beskrivningar och hänger ihop i flera avseenden.