Webbutik vs fysisk butik

Idag så är allt mer i vårt samhälle digitaliserat och webbaserat. Vi kan köpa allt från kläder och målarfärg till mat och smycken online. Men vad är det som gör att vi lockas av att shoppa vid skärmen istället för i butiker? Och framförallt, vad är det som gör att hemsidorna drar till sig vår uppmärksamhet?

Webbsidan Driva eget listar 5 olika typer av människor som surfar på nätet; Letaren, Nyhetssökaren, Tidsfördrivaren, Socialiseraren och Shopparen. Letaren är en person som medvetet letar information om olika varor och tjänster. Därför är det bra om hemsidorna har bra med information som matchar in på det som Letaren söker efter. Nyhetssökaren är däremot en person som går efter vad andra personer säger, dels i intervjuer och också vad som syns i media i övrigt. Här spelar de sociala medierna en stor roll. Tidsfördrivaren däremot söker inte efter något speciellt. Denna person kanske finns på en buss eller är hemma i soffan utan något bättre för sig. Men även om personen inte söker efter något speciellt så påminner det lite om Nyhetssökaren, med sociala medier. Helst ska inlägg som man gör i de sociala medierna vara ”personliga och spektakulära”.

Socialiseraren, det här är en person som tar kontakt med olika människor i sociala medier, men även i mail och i olika forum som passar in i det område man är intresserad av. För att locka denna person kan man t.ex. skapa en tråd i ett forum som behandlar relevant område. Sist men inte minst så har vi Shopparen. Denna är den lättaste av alla. Personen är ute efter att shoppa. Det som är viktigast är att man har en webbshop som bra, enkel och tydlig.

På webbsidan Driva eget så finns det åtta bra tips på hur man kan få en webbutik att bli framgångsrik. Ett tips är att man ska kunna erbjuda betalningsmetoder som är säkra för kunden. Det är viktigt att man som kund känner att man kan betala på säkra sätt och smidiga sätt. Ett andra tips är att man ska marknadsföra sig på ett smart sätt och de nämner Instagram och bloggar som bra exempel. Där man kan få trogna följare och läsare.

Utseendet är avgörande

Man får inte glömma att webbutiken måste vara ”snyggt och inspirerande” gjord. Detta är ett tips som Moon-Suck Song, vd på Panagora, ger i en intervju på Better business som tips på hur man gör en webbutik framgångsrik. Han har hjälpt till att bygga upp flera webbutiker. Något annat man måste ha är tålamod och man måste se till att veta hur man skapar en lojal kundkrets. För när det gäller en webbutik så är de lojala kunderna en stor del i framgången.

Men vad är det som gör att vi vill handla online istället för att gå i en fysisk butik? Hemma kan man sitta i lugn och ro och klicka sig igenom sortimentet och sedan få det hemlevererat. Idag har vi ett stressigt samhälle så att ibland kunna slippa trängseln i fysiska butiker är vad vi kan anse som en lättnad. Det som vi förlorar på att köpa online är bland annat den sociala interaktionen med andra människor. Det vi vinner på att köpa online är bland annat tid.

En del fysiska butiker har även en kompletterande webbutik. På så vis kan man sitta hemma och gå igenom vad som finns, sen kan man gå till den fysiska butiken och köpa det. Eller beställa online och hämta i den fysiska butiken.

Överlag så är sociala medier en väldigt viktig faktor när det gäller framgång av webbsidor och webbutiker. För att locka kunder gäller att marknadsföra sig på bra sätt, hålla en bra nivå och veta att på sociala medierna kan det avgöras hur det ska gå. Man rekommenderar eller avråder på sidor som till exempel Facebook. Det är också viktigt att hålla en webbutik enkel, snygg och smidig. Så tänk på att ge recensioner när du har gjort olika köp, för att kunna hjälpa olika kunder att hitta rätt för just dem.